Sunday, July 06, 2008

Terlomba Di Danau Toba bah.2 ..."Pembalap"

Posted by TReX

Tersentak kami dek hentakan kuat tika mendarat.....kut Bapak
Pilot
mengantuk keletihan atau gugup kehijauan namun bagi kami janggal sekali kekasaran pendaratannya. Walaupun begitu syukur kerana akhirnya TRM dapat buat pertama kali menjejak kaki ke bumi Sumatera khususnya buat Ron dan Trex yang leluhurnya berasal dari pulau ini (Ron - Bukit Tinggi dan Trex - Tapanuli Selatan). Upacara sambutan yang sederhana diadakan oleh Panitia Pelaksana di airport Polonia dan dengan menaiki 2 buah bas team dari Malaysia dan Thailand ini ditempatkan dibeberapa buah hotel di Kota Medan.

Kami diberi penginapan di Hotel Griya dan sebaik sahaja masuk kebilik, tugasan yang pertama ialah memasang semula beskal. Malam itu kami diberi nombor plate untuk dilekatkan di beskal dan dibaju masing-masing. Setelah memiliki nombor ini barulah timbul satu perasaan kesedaran yang kami ini rupanya "Peserta Pelumbaan MTB" atau dalam bahasa Indonesia "Pembalap MTB" dan yang lebih mengerikan sebagai pembalap mewakili Malaysia.
Waktu sudah menunjukkan jam 2 pagi dan buat pertama kali pembalap TRM merasai nasi kotak yang diedarkan sebagai makan malam. Malam yang dah lewat ini dipaksa untuk melelapkan mata kerana besok satu lagi sejarah TRM akan tercatat.
5 Pagi 13 Jun: Perbezaan waktu dan ketiadaan tingkap bilik menyebabkan pembalap hj Shuib dan Shuhaizy bangun awal dan bersembahyang subuh sebelum waktu ... belum subuh lagi bapak!. Setelah selesai bersarapan kami meletakkan beg pakaian dan kotak basikal ke dalam lori pantia. Kami diberitahu race bermula jam 9, seterusnya dari hotel kami berkayuh 7km dengan diiringi marsyal bermotosikal ke tempat perasmian yang terletak di tengah kota Medan. Trafik di Medan ini berbeda sungguh bagi kami kerana mereka sangat sangat menggunakan dengan sepenuhnya hon kenderaan masing-masing. Amat berbeda dengan kesenyapan trafik di Malaysia. Sesampainya di lokasi perasmian kami dapati ramai peserta perlumbaan yang lain sudah tiba. Majoritinya pembalap tempatan seperti dari Simalungun, Jakarta, Riau dan Serdang. Kami kool sahaja melihat pembalap-pembalap ini kerana mereka semua bukan saingan sekelas kerna kami pelancong yang terlomba. Majlis perasmian diadakan di jalan utama yang sesak dengan kenderaan yang riuh rendah dengan bunyi hon. Sebagai pelancong kami nikmati sepenuhnya suasana perasmian yang tenggelam dek arus haruk pikuk lalulintas Medan.

Upacara perasmian disudahi dengan pelepasan peserta perlumbaan oleh tetamu kehormat yang kami kira Bapak Gabernur. Maka berkayuhlah kami di tengah kota menuju ke tempat pelepasan perlumbaan yang dikabarkan hanya berjarak 3km. Walaupun kumpulan pelumba ini diketuai sebuah kereta peronda polis namun lalulintas tidak menghiraukan peserta yang sedang berkayuh beramai-ramai ini. Ada ketika kenderaan melintasi di tengah-tengah kelompok pelumba, yang menghimpit dan ada yang memotong....waduh bisa kecelakaan ni bapak. Kayuhan warmup ni berkelajuan 35-40kmph, kami yang berada di bahagian ekor selalu diucapkan "bergabung pak" oleh marsyal apabila ketinggalan agak jauh......wah, kita ni dah berlomba ka belum? Bapak shuhaizy terlompat dari beskalnya kerana pembalap di hadapannya membuat brek mengejut, mujur beskalnya tidak rosak dan masih dapat terus berlumba.
Setelah berkayuh 18km yang berkelajuan tinggi, kami sampai ke Pagoh Batu dan disinilah perlumbaan akan bermula. Hasil dari interaksi dengan pembalap tempatan kami diberitahu jarak kayuhan adalah 45km dengan separuh landai dan separuh mendaki ke ketinggian 1000 meter ..... bisa pak!
Semua pembalap TRM bersaing dalam kategori Veteran (35 taun ke atas) dan kategori ini dilepaskan paling kemudian. Bapak Bambang yang memegang bendera dam hitam putih melepaskan kelompok veteran ini dan sekaligus mencatit sejarah sebagai perlumbaan pertama TRM mewakili Perlis dan Malaysia.
Kami dapat menyaingi kayuhan perlumbaan di jalan landai tapi setelah laluan mula mendaki kami mengekalkan rentak kayuhan TRM dan membiarkan pembalap lain ke depan. Bapak Ron telah terputus rantai dan pertolongan lori penduduk tempatan berjaya mengejar bas panitia untuk ditumpangi. Bas berkenaan juga dinaiki Bapak Hj Nan dan isteri. Bapak Shuib akhirnya akur dengan kekejangan otot dan terpaksa menaiki lori backup yang mengekori perlumbaan. Lori ini berhenti pula di hapadan Bapak Trex menyebabkan beliau terhenti. Sebaik berhenti otot betis terus kejang menyebabkan tidak upaya meneruskan perlumbaan .... waduh, naper berenti depan gue! katanya menyesal kepada marsyal lori yang terkedu. Kayuhan mendaki ini juga menyebabkan bapak Mae, shuhaizy dan Adi digalakkan untuk menaiki lori mungkin kerana panitia mahu mengejar schedule. Maka ternaiklah bapak-bapak ini ke atas lori. Bapak Zankx masih berdegil meneruskan kayuhan dan untuk menghilangkan dahaga singgah di kedai membeli coca cola .... sungguh ka bapak tidak beli makanan .... hanya minum aja? Sayugia diingatkan sepanjang laluan perlumbaan kami lihat banyak sekali warung/rumah makan yang menjual babi panggang....ergh terliur ..... enak pak!

Di Bandar Baru kacamatan Sibolangit iaitu finish line bagi stage 1 ketibaan kami disambut dengan jamuan Nasi Kotak Mandeling. Selesai menjamu selera baru lah bapak Zankx peserta kedua terakhir tiba untuk menamatkan perlumbaan stage 1. Pihak panitia memberitahu bahawa peserta akan bergerak ke Brestagi dan terus ke Hotel. Kami diangkut ke Brestagi dengan pelbagai kenderaan. Ada yang menaiki lori, bas dan motosikal. Hj Nan, Zankx dan Trex menaiki motosikal dengan sangkaan jaraknya tak jauh, rupa-rupanya 20km mendaki dan berliku ..... kalu ku tahu bapak!

Sepanjang perjalanan suhu sudah mula terasa nyaman, tumbuhan pokok temara dan pine
menandakan Brastagi semakin hampir. Para peserta berkumpul di satu tempat yang lapang di pinggir Brastagi dan diarah berkayuh sejauh 5km lagi ke pekan Brastagi. Pemandangan cantik dengan suhu yang nyaman menghilangkan kelesuan perlumbaan tadi. Semasa berkayuh kami dapat melihat Gunung Sibayak sebuah gunung berapi yang indah di pandang di dataran tinggi Brastagi ini.
Acara penyampaian hadiah di adakan di sebuah padang di pekan Brastagi. Sementara menunggu acara bermula kami berehat dibawah pohon temara di tepi sebuah tugu gangsa. Seorang peres (wartawan) menghampiri kami untuk ditemuramah yang akhirnya bertukar menjadi perbualan dua tetangga yang serumpun yang menyentuh soal bahasa, budaya dan sejarah. Keramahan kami membuat beliau bahagia dapat mendampingi kumpulan pembalap TRM.

Lebih kurang jam 3 ptg kami dibawa ke Hotel Enesti untuk bermalam. D sini kami rasai kedinginan Brastagi tatkala mandi. Memang pihak hotel sengaja tidak melengkapkan alat pemanas air di bilik mandi ..... bapak mau jimat air ya!!